Bastiaan van Schaik verloor onlangs vijftien kilo met behulp van Ozempic. “Officieel was ik alweer obees. Dat vind ik zo’n rotwoord, dus dat wilde ik echt niet”, klinkt het.

Wanneer de reporter van Weekend aan de mode-expert vragen of modehuizen en catwalks geen grote verantwoordelijkheid dragen in hoe mensen naar zichzelf kijken, merkt Bastiaan op dat dit niet meer zoals vroeger is dat de catwalk het summum van de modewereld is.

“Tegenwoordig dicteert TikTok. Daar zie ik alle vormen, maten en kleuren voorbijkomen”, legt hij uit. “Ik denk dat dat belangrijker is voor jongeren. Ik vind het bijvoorbeeld veel interessanter om te kijken naar een TikTokker met een maatje meer die gaat shoppen bij designers en laat zien wat ze wel en niet past, dan hoe dat ene kledingstuk op een catwalk voorbijkomt. Toch trap ik er zelf ook nog elke keer in. Dan zie ik een mooi jasje op een model en dan denk ik: dat moet ik hebben. Maar ja, ik heb geen modellenverhoudingen, dus dat ziet er nooit hetzelfde uit. Mode blijft daardoor wel een leuke zoektocht. Je kunt beter je eigen stijl in je hoofd hebben, wat je uit wilt stralen en je attitude en daar kleding bij gaan zoeken. Dat is een stuk makkelijker.”

Schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief van showcafe.nl

* indicates required

ByPeter De Smedt

Peter De Smedt is al 25 jaar online actief en legt de focus op het maken van contentsites in zowel België als Nederland. Peter De Smedt is beroepsjournalist, erkend door de FOD Binnenlandse zaken en is ook actief als fotograaf en video-journalist.